Algemene Voorwaarden

Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

Indicatie: indicatie gesteld door wijkverpleegkundige is verplicht voor de Zorgverzekeringswet om in aanmerking te komen voor vergoeding door de Zorgverzekeraar
Langdurige opdracht: opdracht met looptijd langer dan één jaar
Machtiging: de officiële toezegging van de Zorgverzekeraar om de geïndiceerde zorg te vergoeden
Machtingsaanvraag: de aanvraag voor een machtiging
Opdrachtgever/cliënt: de persoon of de instelling met wie Mobicura een overeenkomst van opdracht is aangegaan
Opdrachtnemer: Mobicura
PGB: Persoonsgebonden budget
VenVN: De beroepsvereniging voor Verplegenden en Verzorgenden
Wkkgz: Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg
WMO: Wet Maatschappelijk Ondersteuning
Wzd: Wet Zorg en Dwang
Wvggz: Wet verplichte ggz
ZIN: Zorg in natura
ZVW: Zorgverzekeringswet

Artikel 2 – Mobicura

Mobicura
Straatweg 139, 3621 BK  Breukelen
www.mobicura.nl
info@mobicura.nl
tel. 06-18857545
KvK 66921775
BTW-nr: NL002145708B43
Bankrekeningnummer: NL37 INGB 0007 4151 01
AGB-code: 41412072 / 91100842
Aangesloten bij het kwaliteitsregister van SoloPartners en VenVN
Kiwa keurmerk: 12404
Vertegenwoordigd door M.E. Wuestman
Big. registratie: 89913102930

Artikel 3 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten van Mobicura en op elke tot stand gekomen overeenkomst tussen Mobicura en opdrachtgever/cliënt met betrekking tot persoonlijke zorgverlening, indicatie en organisatie van zorg alsook het geven van scholingen en het uitvoeren van andere activiteiten met het doel de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
  2. Voordat een overeenkomst van opdracht wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de opdrachtgever ter beschikking gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij Mobicura zijn in te zien en zullen deze op verzoek van de opdrachtgever/cliënt zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de opdrachtgever/cliënt ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de opdrachtgever/cliënt op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de opdrachtgever/cliënt of diens vertegenwoordiger langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke voorwaarden behorende bij de betreffende opdracht van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de opdrachtgever/cliënt zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
  5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijven de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benadert.
  6. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
  7. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.

Artikel 4 Inhoud en uitvoering werkzaamheden

  1. Mobicura houdt zich bezig met het leveren van zorg thuis, met het faciliteren van zorg thuis en met het verhogen van kwaliteit van zorg. Dit geschiedt door persoonlijke zorgverlening (verpleging en verzorging en individuele gesprekken), alsook door het organiseren en ondersteunen van wijkteams, door het coachen van leden van zorgteams, door het geven van trainingen en scholingen, en door het indiceren van zorg. Daarnaast richt Mobicura zich op voorkoming van ziekte door voorlichting en op het omgaan met ziekte.
  2. Mobicura spant zich in om steeds op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Mobicura is bij de door haar verzorgde scholingen verantwoordelijk voor de inhoud, echter is zij niet aansprakelijk voor de toepassing van de hier opgedane kennis door de cursisten.
  3. Wanneer een indicatie voor zorg volgens de ZVW voor ZIN of voor PGB wordt gesteld, wordt een indicatiegesprek gevoerd met betreffende cliënt/opdrachtgever op het verblijfadres van de cliënt/opdrachtgever.
  4. Opdrachtgever/cliënt of diens vertegenwoordiger is zelf verantwoordelijk voor de levering van aanvullende informatie die nodig is voor het stellen van de indicatie, inhoudende verslagen van andere betrokken zorgverleners, actuele medicatie-overzichten en episodelijsten van de betrokken huisarts en verdere documenten die inzicht verschaffen in de algehele gezondheidstoestand van de opdrachtgever/cliënt.
  5. Voor iedere indicatie wordt een verslag gemaakt van het gesprek dat hiervoor gevoerd is, wordt er een indicatieformulier volgens het classificatiesysteem van Omaha System ingevuld waarin de geïndiceerde tijden per onderdeel genoemd worden en wordt er een Zorgplan opgesteld voor de geldigheidsduur van de indicatie.
  6. Mobicura is er voor verantwoordelijk dat de indicaties opgesteld worden volgens de richtlijnen van het normenkader van de VenVN.
  7. Opdrachtgever/cliënt of diens vertegenwoordiger is zelf verantwoordelijk voor het op tijd aanvragen van een nieuwe indicatie.
  8. Opdrachtgever/cliënt of diens vertegenwoordiger is zelf verantwoordelijk voor het op de juiste wijze invullen en opsturen van een machtigingsformulier naar de zorgverzekeraar bij ZIN; Mobicura controleert deze ingevulde machtigingsaanvraag en zal deze nadat deze ingevuld is, ondertekenen en terugsturen naar opdrachtgever/cliënt of diens vertegenwoordiger, waarna deze dus zorg draagt voor versturen naar zorgverzekeraar. Bij een PGB is Mobicura verantwoordelijk voor het invullen en ondertekenen van het verpleegkundige deel van de PGB-aanvraag, dat door Mobicura vervolgens naar cliënt/aanvrager of diens vertegenwoordiger wordt gestuurd. Cliënt/aanvrager of diens vertegenwoordiger is zelf verantwoordelijk voor het invullen van het tweede deel en voor het versturen van de aanvraag naar de zorgverzekeraar.
  9. Mobicura is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de beoordeling van de betrokken Zorgverzekeraar. Mobicura verplicht zich wel om de betrokken Zorgverzekeraar bij vragen te woord te staan en om uitleg te geven waar nodig.
  10. Bij grotere en langduriger opdrachten waarbij gebruik gemaakt wordt van systemen, netwerken, locaties, PBM en andere middelen van opdrachtgever/cliënt of diens vertegenwoordiger is Mobicura gehouden hier zorgvuldig mee om te gaan. Indien dit voor het uitvoeren van de opdracht noodzakelijk is, kan Mobicura hiervan gebruik maken zonder hiervoor in rekening gesteld te worden.
  11. Bij schade aan (im)materiele zaken van opdrachtgever/cliënt of diens vertegenwoordiger waarbij geen sprake is van grove schuld of nalatigheid, kan Mobicura niet aansprakelijk worden gesteld.
  12. Bij de uitvoering van iedere opdracht zal Mobicura naar vermogen alle redelijke inspanningen aanwenden om deze opdracht naar behoren te vervullen. Hierbij is het aan Mobicura om te bepalen van wat al dan niet redelijk is.
  13. Bij langdurige opdrachten worden van tevoren weekdagen afgesproken waarop diensten worden geleverd. Wanneer opdrachtgever, door personeelstekort, ziekte of vakanties, open diensten heeft buiten deze afgesproken dagen, is Mobicura niet verantwoordelijk voor het invullen hiervan.
  14. Wanneer het gewenst is dat Mobicura, om te voorkomen dat de continuïteit van de zorg in het geding komt, diensten of delen daarvan invult buiten de van te voren afgesproken tijden, dan valt dit onder extrawerk.
  15. Mobicura is niet verantwoordelijk voor de telefonische bereikbaarheid van een wijkteam (middels doorschakeling teamtelefoon). Wanneer het voor de continuïteit evenwel noodzakelijk is dat Mobicura buiten de afgesproken werktijden telefonisch bereikbaar is, dan valt dit onder extrawerk.

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding van de opdracht door de opdrachtgever/cliënt en aanname van de opdracht door Mobicura.
  2. Indien de opdrachtgever/cliënt het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Mobicura onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door Mobicura is bevestigd, kan de opdrachtgever/cliënt de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft Mobicura passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving.
  4. Mobicura kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de opdrachtgever/cliënt aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst. Indien Mobicura op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. Mobicura verplicht zich om binnen de grenzen van de redelijkheid zich tot het uiterste in te spannen om de opdracht naar behoren te vervullen. Wanneer zij hier door overmacht niet toe in staat is, is Mobicura niet aansprakelijk voor enige geleden schade.
  6. Wanneer sprake is van een langdurige opdracht (langer dan één jaar), wordt de opdracht stilzwijgend verlengd zolang geen van beide partijen schriftelijk of per e-mail te kennen heeft gegeven de opdracht te beëindigen. Wel zal jaarlijks een nieuw overeenkomst van opdracht getekend dienen te worden.

Artikel 6 – Opzegging

  1. De opdrachtgever/cliënt kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld verlenen van diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn minimaal één maand.
  2. De opdrachtgever/cliënt kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld verlenen van diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mogen de opdrachtgever/cliënt en Mobicura na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van minimaal een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
  • De opdrachtgever/cliënt kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
  • te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
  • tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
  • altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als Mobicura voor zichzelf heeft bedongen.

Artikel 7 – Het tarief

  1. Gedurende de in de overeenkomst vermelde geldigheidsduur worden de tarieven van de aangeboden diensten niet verhoogd.
  2. Wanneer sprake is van een langdurige opdracht (langer dan één jaar), worden de nieuwe tarieven doorgegeven voor aflopen van de overeenkomst door het toesturen van een nieuwe overeenkomst van opdracht. Wanneer hier niet binnen één maand op gereageerd is, wordt er bij de facturatie van de nieuwe tarieven uitgegaan, ook wanneer dit contract nog niet ondertekend is.
  3. Bij extrawerk geldt een toeslag van 30%. Dit komt bovenop het tarief dat in de overeenkomst van opdracht is overeengekomen.
  4. Voor telefonische bereikbaarheid van een wijkteam (middels doorschakeling teamtelefoon) geldt een tarief van 30 % van het in de overeenkomst van opdracht overeengekomen tarief.
  5. Bij het stellen van een indicatie voor ZIN of PGB, is opdrachtgever/cliënt zelf verantwoordelijk voor declaratie bij de zorgverzekeraar en is hij betaling plichtig, ook wanneer zorgverzekeraar niet of gedeeltelijk uitbetaalt.
  6. Bij indicaties voor zorg die gesteld worden in opdracht van zorgorganisaties voor niet-gecontracteerde zorg, wordt van tevoren afgesproken of de factuur naar de cliënt of naar de zorgorganisatie gestuurd wordt. Bij niet betalen door de cliënt, is de zorgorganisatie verplicht om de factuur te voldoen
  7. Tariefsverhogingen na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.

Artikel 8 – Kwaliteitseisen

  1. Mobicura staat ervoor in dat er gewerkt wordt volgens de geldende wettelijke vereisten en volgens de door de beroepsorganisatie VenVN geformuleerde normen en vereisten.
  2. Verpleegtechnische handelingen worden alleen uitgevoerd als bevoegd en bekwaam. Opdrachtnemer zorgt voor voldoende bijscholing, ter beoordeling door Mobicura.
  3. Mobicura is een onderneming die zich richt op het leveren van zorg, op het indiceren van zorg en op het verhogen van de kwaliteit van de levering van wijkverpleegkundige zorg.

Artikel 9 – Betaling

  1. Opdrachtgever verplicht zich tot het betalen van de factuur binnen de wettelijk vastgestelde betalingstermijn van 30 dagen. Na die datum wordt de wettelijk verschuldigde rente in rekening gebracht.
  2. De opdrachtgever heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Mobicura te melden.
  3. In geval van wanbetaling van de opdrachtgever heeft Mobicura behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de afnemer kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.

Artikel 10 – Klachten en Geschillen

  1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Mobicura, nadat de opdrachtgever kennis heeft gekregen van het incident.
  2. Bij Mobicura ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Mobicura binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de opdrachtgever/cliënt een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  3. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
  4. Een klacht schort de wederzijdse verplichtingen van Mobicura en opdrachtgever/cliënt niet op, tenzij Mobicura schriftelijk anders aangeeft.
  5. Mobicura is aangesloten bij het Kwaliteitssysteem van Solopartners, waardoor de klachtenregeling geregeld wordt volgens de eisen zoals die gesteld zijn in de Wkkgz, de WMO, de WzD en de Wvggz.
  6. Op overeenkomsten tussen Mobicura en de opdrachtgever/cliënt waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de opdrachtgever/cliënt woonachtig is in het buitenland.